perjantai 5. elokuuta 2011

Sisältää: pahuutta (K-18)

Norjassa tapahtuneesta teurastuksesta oli kulunut vain muutamia päiviä kun Suomenkin kukkahattusektio oli vuollut Anders Behring Breivikistä itselleen täysverisen keppihevosen, jolla voidaan urheasti ratsastaa itse pahuutta päin. Pahuutta on maailmassa montaa sorttia liian pienistä mukinkorvista rockmusiikkiin, mutta tässä tekstissä keskityn siihen vakavimpaan, helvetin 10.piiriin: videopeleihin!

Etenkin lehtien tekstiviestipalstoilla ja keskustelupalstoilla on ollut mielenkiintoisia näkemyksiä videopelien pahuudesta ja näistä ammennan itsekin materiaalia kirjoitukseen. Kirjoituksissa ei kuitenkaan tuoda ilmi pelien pahuuden toimintamekanismia, vaan todetaan ykskantaan pelien olevan pahoja. Piste. Niinpä voinkin kätevästi olettaa, että Breivikin tekemä isku oli kokonaisuudessaan pelien syytä alusta loppuun asti. Sorrun epäilemättä kirjoituksen aikana lapsellisuuksiin ja logiikkavirheisiin, mutta enpähän ole ainoa enkä aio pyytää anteeksi.

Ensin pelien yleisturmelevasta luonteesta. Kirjoituksissa on todettu pelaamisen olevan haitallista lapsille. Väitteet perustuvat siihen, että "lapset ja nuoret eivät ymmärrä niiden sisältöä, vaikka ovatkin ymmärtävinään" tai "pelaaminen ehdollistaa ihmisen toimimaan tietyllä tavalla tilanteessa" (IL 2.7.). Ensimmäinen väite on jo sinällään ongelmallinen, sillä oman kokemukseni mukaan monet lapset erottavat oivallisesti mikä on totta ja mikä ei. Ja vaikka olisinkin väärässä ja väite pitäisikin paikkansa, ihmisten medialukutaito paranee iän myötä ja Breivik oli sentään jo 32-vuotias ja pelannut vasta noin 3-4 vuotta. Toinen väite sen sijaan jättää oivallisesti huomiotta sen pitkän tapahtumaketjun, jonka seurauksena Breivik ylipäätään oli saarella. Toki jos tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että olet päätynyt saarelle tappamaan norjalaisia demarinuoria konetuliasella, niin luultavasti tapat norjalaisia demarinuoria konetuliaseella. Saarella.

Ja sitten varsinaiseen pelien ja joukkomurhan yhteyteen. Jos oletetaan, että videopelit ovat kaiken pahan alku ja juuri, niistä täytynee löytyä myös idea joukkomurhaan. Oma pelikokemukseni on varsin rajoittunut enkä tiedä alan uusimpia trendejä, mutta uskaltaisin silti väittää, että mikään peliyhtiö ei ole tehnyt peliä, jossa tarkoituksena on järjestää joukkomurha esim. koulussa tai saarella. Toiseksi, mistä pelistä Breivikin viholliskuva on peräisin? Edelleen, oma pelikokemukseni ei ole kovin laaja, mutta en pysty keksimään peliä, jossa vihollisena on norjalaiset demarinuoret. Kaikenlaisia muita kyllä on: pimeän keskiajan roomalaisia, vilkkuvia haamuja ja jopa äitiaivoja. Mutta voi, norjalaiset demarinuoret suorastaan loistavat poissaolollaan!

Videopeleistä ei ikävä kyllä tunnu löytyvän syitä joukkomurhaan, joten on lienee parasta kääntyä todellisuuden puoleen. Breivik sai ammuksia aseeseensa Norjan armeijan tavaratoimittajalta ja lisäksi Breivikin väitetään saaneen sotilaskoulutusta Valko-Venäjällä, jossa keskityttiin nimenomaan terrori-iskun valmisteluun. Ja lisäksi kansainvälisen politiikantutkija Tobe Archerin mukaan Breivikin ajatusmaailma olisi peräisin netissä toimivasta muslimi- ja maahanmuuttovastaisen sekä valtiovallalle kriittisen blogisti- ja aktivistiyhteisöstä. Näyttää siis siltä, että olisi parempi kieltää todellisuus kuin videopelit.

Todellisuuden kieltämisestä löytyy näppärä aasinsilta seuraavaan aiheeseen. Kukkattusektion hölmöilyyn yhtyi myös norjalaisia kauppaketjuja poistamalla World of Warcraftin ja kymmeniä muita pelejä hyllyistä, koska Breivik oli tiettävästi pelannut näitä. Syyksi kauppaketju ilmoitti haluavansa "vain, että asiakkaamme voivat käydä kaupassa pahoittamatta mieltään". Entä jos median haltuun olisi tullut esimerkiksi Breivikin aamupala kyseiseltä päivältä? Tai murhapäivänä käytetyt vaatemerkit? Olisiko kauppa poistanut kyseiset tuotteet hyllystä samasta syystä? Tuskin. Lähinnä tempaus vaikuttaa opportunistiselta markkinointikeinona: "Me olemme teidän puolellanne, ostakaa meiltä!"

Samaan tapaan Breivikin käyttämiä aseita – tai aseita ylipäätään – ei olla poistamassa kauppojen valikoimista, koska.. no, aseet nyt vaan ovat ihmisten perustavanlaatuinen oikeus. Aseyhtiöt, -järjestöt ja -harrastajat puolustavat aseita argumentoimalla, että aseet eivät tapa, vaan niitä käyttävä ihmiset. Jos aseiden ja videopelien tappovoimaa jostain syystä kuitenkin päädyttäisiin vertailemaan, uskoisin aseiden olevan tässä tapauksessa se suurempi paha; siitä huolimatta, että cd-levyjä oikein kovasti taivutellessa voi tulla ikävä haava levyn rikkoutuessa yllättäen. Siitäpä mietittävää kukka- ja muille hatuille.

Vain pari päivää sen jälkeen kun uutiset kertoivat edellä mainitusta peliboikotista, norjalaiskaupat laittoivat boikottiin myös lehdet, joiden etusivulla komeili Breivikin kuva. Erään kaupan lehtitelineessä oli kyltti, jossa luki seuraavasti: "Emme halua nähdä kuvia hänestä kaupoissamme ja työpaikoillamme. Hänet täytyy unohtaa eikä pitää esillä". Poissa silmistä, poissa mielestä, sanotaan. Mutta ikävä kyllä se ei muuta todellisuutta. Juuri nyt pitäisi avata täysin auki ja katsoa missä vika piilee eikä sulkea niitä ja toivoa pahan menevän pois.

Ei kommentteja: