tiistai 17. toukokuuta 2011

Iuceminen canata ajna!

Koulujen loppu ja toiselta asteelta valmistuminen on jo aivan nurkan takana ja myös Helsingin Sanomat on tarttunut tilaisuuteen kehottamalla tämän päivän lehdessä tilaamaan Helsingin Sanomat lahjaksi valmistuvalle opiskelijalle. Vaikka kyseessä onkin vain mainoskikka ja myyntiä lisäävä mainos, on mielestäni mahtavaa, että ihmisiä kannustetaan lukemaan.

Lehti markkinoi itseään lauseella "ilahduta juhlijaa raikkailla näkökulmilla". Itse mainoksen näkökulma on kuitenkin kaikkea muuta kuin raikas! Itse asiassa mainoksen sisältö on kuin ajalta, jolloin lukeminen oli vain sivistyneistön etuoikeus (itsehän en historiaa ole lukenut enkä siten tiedä milloin lukeminen yleistyi myös tavan kansalaisten keskuudessa).


Mainoksesta puuttuu täysin kaikki ammattikouluun viittaavat ihmiset. Sen sijaan siinä on filosofi, parikin johtajalta vaikuttavaa tyyppiä, harvardilainen urheilija, ilmeisesti reportteri ja monta muuta korkeakoulutettua.

Mainoksen viestin tuntuukin olevan selvä: tavan duunarit eivät lue.

Ei kommentteja: