sunnuntai 1. helmikuuta 2009

Numeroilla kikkailua

Vlad Dolezalin kirjoituksen "How to lie with statistics" jälkeen olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka tilastoja voidaan esittää huomattavasti positiivisempina tai negatiivisempina kuin ne todellisuudessa ovat. Homma käy yksinkertaisesti siten, että määristä ei puhuta oikeina määrinä, vaan prosentteina. Niiden myötä asiasta katoaa perspektiivi hienoilta tai huonoilta vaikuttavien lukujen taakse. Prosenttien ongelmana on nähdäkseni se, että ne kertovat asioista vain suhteessa muihin asioihin ja ovat siten yksinään käyttökelvottomia.

Esimerkiksi Voima -lehti kirjoitti suomalaisista kasvissyöjistä. Lehden mukaan Suomen Kansasta noin 3-5 prosenttia on kasvissyöjiä. Pelkkää prosenttilukua tuijottaessa voi kuitenkin helposti todeta, että kasvissyöjiä on vähän. Ja tavallaan niitä onkin, 3-5 prosenttia kun on vähän puhuttiinpa mistä tahansa, paitsi pienuudesta. Silloin 3-5 prosenttia on aika paljon vähää.

Uutisessa kuitenkin puhutaan ihmisistä, joten muutetaanpa ituhippien ja muiden elämäntapavaikuttajien määrä siihen mittakaavaan, josta todella puhutaan - ihmisiksi. Lyhyen laskutoimituksen myötä saadaan selville, että pikkuruisesta viidestä miljoonasta suomalaisesta kasvisruokaa syö 150 000 - 250 000 ihmistä. Ja tarkastellaanpa tätä joukkoa mistä ilmansuunnasta tahansa, se on valtava määrä ihmisiä. Olkoonkin, että se on vain 3-5 prosenttia Suomen Kansasta.

Edellinen oli siis esimerkki siitä, miten asiaa voidaan vähätellä puhumalla siitä pahimmalla mahdollisella mittakaavalla. Lehdet tekevät tätä varsin usein asioista, jotka halutaan pitää marginaalissa. Tilastoja voidaan käyttää asian myös kaunistelemiseenkin. Otetaanpa vaikka Reilun kaupan kaakaon myynti. Yhdistyksen itsensä mukaan Reilun kaupan kaakaon myynti kasvoi vuonna 2006 huikeat 93 prosenttia eli myynti lähes kaksinkertaistui. Huimaa!

Tavaran määrää tai myyntiä ei kuitenkaan mitata prosenteissa, vaan rahassa, määrässä tai tonneissa. Oletetaanpa, että Reilu kauppa myi vuonna 2005 kolmetoista purkkia kaakaota länsimaalaisille kuluttajille, jota huono omatunto maailman tilasta nakertaa. Vuoden 2006 huima nousu oli 93 prosenttia ja hiukan laskettuamme saamme lopputulemaksi hiukan yli 25 purkkia kaakaota. Absoluuttisesti mitattuna kaakaon myynti lisääntyi kuitenkin vain vähän, 12 purkkia.

Sinänsä prosentit on varmasti hyviä ja käyttökelpoisia, mikäli aikaisemmat luvut tiedetään jo etukäteen. Mutta luvuista tietämättömille prosentit ovat kuin kartta ilman suhdelukua. Yksi askel voi olla mitä tahansa milleistä peninkulmiin.

Ei kommentteja: